Corona crisis en de gevolgen
Inleiding
Op het moment van schrijven van deze Zomernota ondervindt de samenleving nog steeds volop de gevolgen van het Corona-crisis en de maatregelen die moeten worden genomen om verspreiding van het virus tegen te gaan, totdat voldoende mensen tegen het virus zijn gevaccineerd. Ook onze gemeente is zwaar getroffen door het Corona virus. Wij proberen, zowel in de samenleving als voor onze collega's, aandacht te hebben voor de psycho-sociale gevolgen en met raad en daad de gemeenschap en collega's in onze organisatie bij te staan.
Het crisisteam, gemeentelijk beleidsteam (GBT) dat vorig jaar is ingesteld is nog steeds actief om de actuele stand van zaken in de samenleving en de eigen organisatie te monitoren. De burgemeester informeert de Zwartewaterlandse samenleving wekelijks via de lokale omroep Zwartewater FM over de actuele ontwikkelingen.
Naast de sociale gevolgen zijn er ook forse economische gevolgen voor de gemeente en de samenleving. Totdat de samenleving, zeer voorzichtig, weer iets meer van het slot gaat, werken we op verschillende terreinen hard om protocollen te ontwikkelen die het mogelijk maken om de economie en de samenleving weer te laten functioneren. Er is hier overigens sprake van niet eenduidige situatie. De grotere bedrijven in Zwartewaterland lijken weinig economische gevolgen te hebben gemerkt, terwijl juist het midden en kleinbedrijf hard is geraakt.
Gemeentelijk beleid/algemeen beeld gevolgen Corona-crisis
In het sociaal domein geven we uitvoering geven aan de TONK-regeling. Voor deze regeling is een vergoeding beschikbaar gesteld als onderdeel van de uitkering uit het gemeentefonds. Nog onzeker is of deze vergoeding 100% dekkend is. In het kielzog van de coronasteun voor culturele organisaties zien we dat ook breder (maatschappelijke organisaties) aanvragen voor financiële ondersteuning bij de gemeente binnenkomen, terwijl opnieuw de vraag voorligt hoe we in 2021 omgaan met situaties waar we in 2020 coulant zijn geweest (bijvoorbeeld het verstrekken van subsidies als niet (geheel) de activiteiten konden worden uitgevoerd, het niet in rekening brengen van leges voor evenementen die niet door kunnen gaan, kwijtschelding huur van gemeentelijke sportaccommodaties en het niet in rekening brengen van precariobelasting, omdat ondernemers geen terrassen mochten openen).
Om te bepalen of inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties voor corona-compensatie in aanmerking komen hanteren we de volgende uitgangspunten:
- Rijkscompensatieregelingen worden eerst benut conform de rijkscriteria.
- Zwartewaterland conformeert zich aan landelijke en/of regionale afspraken voor de vergoeding van (meer)kosten als gevolg van coronamaatregelen bij ondersteuning van zorgaanbieders (WMO en Jeugdhulp), vervoerbedrijven (leerlingenvervoer en WMO doelgroepenvervoer) en in de kinderopvang. Voor de beoordeling van deze aanvragen hebben we een specifiek afwegingskader vastgesteld.
- De TOZO en TONK-regeling worden ruimhartig uitgevoerd. Voor de Tonk-regeling geldt gemeentelijke beleidsvrijheid. Daarom hebben wij beleidsregels vastgesteld voor uitvoering van de TONK-regeling.
Indien een organisatie ondanks bovenstaande in nood verkeert, kunnen instellingen een beroep doen op de gemeente.
In de begroting is voor 2021 rekening gehouden met extra kosten € 100.000 als gevolg van de corona-crisis en hebben we ook in de risicoparagraaf aangegeven dat mogelijk extra kosten gemaakt moeten worden. Daarnaast is door het rijk bij de decembercirculaire 2020 en de maartcirculaire 2021, voor het jaar 2021 € 368.000 corona-compensatie toegekend. In deze Zomernota worden die budgetten geraamd op de onderdelen waar ze betrekking op hebben. Bovendien heeft uw raad ter ondersteuning van de culturele sector een subsidiefonds ter grootte van € 150.000 ingesteld om culturele stichtingen en verenigingen financieel te ondersteunen. Ook heeft uw raad besloten om voor 2021 geen precariobelasting te heffen voor terrassen.
Wij verwachten de financiële gevolgen van meerkosten en inkomstenderving met steun van de rijksoverheid te kunnen dekken. Bij de jaarrekening 2021 maken we hiervan de balans op.
Financieel overzicht extra kosten en minder opbrengsten gerelateerd aan Covid-19
Onderwerp | Totaal budget 2021 incl. december-/maart circulaire | Minder baten | Meerkosten corona t/m 10 mei 2021 | Toelichting |
---|---|---|---|---|
2e kamer verkiezingen | 67.000 | 67.000 | Waarvan € 40.000 via de resultaatsbestemming 2020 | |
Overhead | 0 | 9.000 | Teams trainingen, werkplekinrichting, extra advertentie corona maatregelen, etc. | |
Veiligheid en BOA's | 93.500 | |||
Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 0 | 1.000 | ||
sportaccommodaties | 11.000 | 11.000 | Betreft kwijtschelding huur sportaccommodaties via aparte subsidieregeling | |
Armoedebeleid | 28.000 | |||
TOZO | 976.000 | 187.000 | De uitgaven betreft netto verstrekking. De apparaatskosten worden later toegerekend. | |
TONK | 44.000 | |||
arbeidsparticipatie | 42.000 | |||
WMO | 84.000 | 21.000 | ||
Jeugdhulp | 71.000 | |||
Afval | 33.000 | 33.000 | Toekenning vergoeding voor 2020, is toegevoegd aan de egalisatiereserve afvalstoffenheffing | |
Toeristenbelasting/precariobelasting | 17.000 | 17.000 | Besluit gemeenteraad 2021 om geen precariobelasting op terrassen te heffen. | |
Algemene baten en lasten | 149.000 | |||
Corona cultuurfonds | 150.000 | 46.000 | Gevormd vanuit de resultaatbestemming 2020 | |
Totaal | 1.765.500 | 28.000 | 364.000 |
Toelichting
Per 1 mei is in het Corona cultuurfonds nog € 100.000 beschikbaar.
Het voorschot TOZO voor 2021 bedraagt bijna € 1 miljoen, terwijl de werkelijke uitgaven tot begin mei bijna € 200.000 bedragen. Het verschil tussen de werkelijke kosten en het voorschot moeten we terugbetalen.
Voor het merendeel van de verwachte meerkosten geldt dat er al compensatie is verstrekt door het Rijk, maar dat de kosten nog gemaakt moeten worden.